Urakoitsija Hannu Jääskeläisen vuosimallin 1996 ValtraValmet 6400 ajaa hakkuutyömaalta risuja tienvarteen Mikkelissä. Kuorma on todella iso, moottori murisee tasaisesti ja reitti kulkee yli kivien ja kantojen. Traktorilla on ajettu syyskuun lopussa 43 720 tuntia ja tämän jutun ilmestyessä jo pitkästi yli 44 000 tuntia.
– Hankin tämän vuonna 2001 ja tällä oli ajettu silloin noin 5000 tuntia. Sen jälkeen minä olen ajanut tällä puuta hieman vajaat 40 000 tuntia. Ohjaamo on vaihdettu, samoin männät ja sylinteriputket kerran. Vaihteistossa on vaihdettu vain yksi rikka, kertoo Jääskeläinen.
Toiminimi Puunkorjuu Hannu Jääskeläisellä on ValtraValmetin lisäksi John Deeren ajokone ja harvesteri. 72-vuotiaan Hannu Jääskeläisen lisäksi yhtiössä työskentelee nuorempi veli ja tämän poika, jotka ajavat metsäkoneita.
“Miten lie on minulla kestänyt”
Jääskeläisellä ei ole yksinkertaista selitystä sille, miten traktori on kestänyt jo 43 000 tuntia metsätöitä. Öljyt hän vaihtaa itse, mutta muuten turvautuu Valtran merkkihuoltoon Mikkelissä.
– Vuodessa tulee vajaat 2000 tuntia. Ajan lähes joka päivä, jos vaan hommia on kätevästi. Päivän pituus on yli 10 tuntia, joskus 14 tuntia.
Jääskeläiselle vaihdettiin kesällä leikkauksessa uusi polvinivel. Se on parantunut hyvin ja kestää hyvin traktorilla ajamista, mutta metsässä käveleminen on vielä vähän hankalaa.
– Tulevaisuutta pitää katsoa tuon polven kannalta. Ehkä sitä voisi antaa nuorempien jatkaa tästä, mutta jos vielä ajaisi 45 000 tuntia tuohon traktoriin. Sen takia en ole sitä vaihtanut uudempaan, kun traktori on kestänyt ja olen ajatellut, että ruvetaan sitten eläkkeelle yhtä aikaa minä ja kone.
Traktorissa ei ole pikavaihteita, vaan 12+12R-vaihteisto sekä turbiinikytkin. Jääskeläinen on harkinnut traktoriin tehdaskunnostettua Reman-moottoria, mutta kun moottori on ajalta ennen päästömääräyksiä, se pitäisi lähettää tehtaalle ja asentaa juuri sama moottori takaisin traktoriin kunnostuksen jälkeen. Se taas veisi aikaa verrattuna normaaliin Reman-prosessiin, jossa traktoriin asennetaan vastaava kunnostettu moottori.
– Traktorin hydrauliikkaa pyörittävä pitkä akseli on vaihdettu kolmesti. Kerran asennettiin tarvikeakseli, mutta se ei kestänyt kuin puolet siitä mitä alkuperäiset akselit.
Hannu Jääskeläinen kertoo, että moottori on avattu 30 400 tunnin kohdalla ja vaihteisto kolmisen vuotta sitten, jolloin siihen vaihdettiin yksi rikka ja joitakin pieniä osia.
Teksti ja kuvat Tommi Pitenius