Viljatilaa viljelevä ja urakoiva Juha Ruotsalainen on vaihdattanut Valtroihinsa led-valoja vanhojen H3- ja H9 -halogeenien tilalle. Vaihto on käynyt kätevästi määräaikaishuoltojen yhteydessä Iisalmen Huoltokolmosilla.
– 6850:een vaihdettiin valot jo viime vuonna, T170:een ja T171:een tänä vuonna. Itse olen ajanut pimeällä vain 6850:llä ja kyllä nyt on kirkkaat valot. Työntekijät ovat ajaneet T170:llä ja T171:llä tänä syksynä ja he ovat myös kehuneet valoja, kertoo Ruotsalainen.
Valot Ruotsalainen osti AGCO Suomen Iisalmen varaosamyyjältä Lassi Nousiaiselta. Merkkiliikkeestä ostetut valot sopivat alkuperäisten valojen paikoille ja asennus sujui rutiinilla merkkihuollossa.
– Vanhat lamput olivat jo niin tummuneet, ettei ollut mitään järkeä vaihtaa niihin laseja tai huoltaa muuten. Traktoreihin vaihdettiin sekä työvalot että ajovalot. Myös vanhaan 805:een vaihdettiin työvalot muutama vuosi sitten. Vanhat olivat kellertyneet, ruostuneet ja tummuneet. 805 on ollut perinteisesti isän ajokki.
Viljaa, metsää ja urakointia
Ruotsalainen viljelee 40 hehtaarin viljatilaa Vieremällä Iisalmen rajan tuntumassa. Lisäksi hän tekee monipuolista traktoriurakointia, esimerkiksi lumenaurausta, pyöröpaalausta, lietteenajoa, puintia, kylvöjä, maansiirtoa ja pellonreunojen raivausta.
– Sonnit lähtivät viisi vuotta sitten pois, mutta edelleen kasvatan myös nurmea naapuritilan tarpeisiin. Viljatkin myyn naapurin karjatiloille.
Metsässä Ruotsalainen tekee itse raivaukset ja istutukset. Pellonreunojen puista syntyy klapeja ja haketta sekä omaan käyttöön että myyntiin.
– Tilalla on aina ollut Valtroja ja Valmeteja, mutta aikoinaan oli lisäksi myös muutama Belarus ja Zetor. Tällä hetkellä on T234 Versu, T171 HiTech, T170 Hitech, 6850, 805, 702, kaksi 565:ttä ja Valmet 33. Kesäisin isä tekee töitä kaverina, talvella on lisäksi yksi palkattu kuljettaja, mutta jatkossa voi olla kaksikin vierasta kuskia.
Teksti ja kuvat Tommi Pitenius