AGCO Suomen Salon piste sijaitsee keskellä vilja-aluetta. Puintiaikaan myymäläpäällikkö Anssi Saarela kävi antamassa asiakkaille varaosia parikymmentä kertaa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Viljasato oli kohtalaisen runsas.
Salon seudun traktorimyyjä Mauri Kuisma siirtyi tuotekouluttajaksi lokakuussa 2023 ja uutena traktorimyyjänä aloitti Katri Ala-Kleemola helmikuun alussa 2024.
– Kivasti on lähtenyt käyntiin. Minulla ei ole kokemusta konemyynnistä, mutta olen koko ikäni ollut tällä alalla. Olen kotoisin kasvinviljelytilalta Satakunnasta ja asun nykyisin puolisoni kotitilalla Perniössä. Opiskelin agronomiksi ja sen jälkeen olen työskennellyt maataloussektorilla asiantuntijana ja viestinnässä, kertoo Ala-Kleemola.
Uutta opiskeltavaa on ollut paljon.
– Toki on pitänyt paljon perehtyä ja yhä on paljon opittavaa. Hyvä kun Mauri, varaosat ja huolto ovat tässä tukena. Ylipäätään meillä on AGCO Suomen myyjien kesken tosi hyvä verkosto.
Naiset ovat yhä harvinaisia konemyyjinä, mutta se ei ole ollut ongelma.
– Mietin itsekin etukäteen, että mitenhän minuun suhtaudutaan. En ole kokenut, että sukupuoli olisi ollut yhdellekään asiakkaalle negatiivinen asia, sanoo Ala-Kleemola.
– Minäkin olen kuullut pelkkiä kehuja Katrista. Yksikin asiakas sanoi, että vihdoinkin saatiin naisia alalle, lisää Mauri Kuisma vierestä.
Kommelluksia tekevälle tietenkin välillä sattuu.
– Asiakkaallani oli ollut Fendt-esittelykone koeajossa ja olin pesemässä sitä ennen kuin se palautettaisiin Lappeenrantaan. Ruiskutin spray-purkista puhdistusainetta ohjaamon matolle ja ihmettelin, kun se ei vaahtoa. Tarkemmin kun katsoin, niin purkissa oli mustaa maalia eikä puhdistusvaahtoa. Mutta ihan hyvä siitä matosta lopulta tuli, naurahtaa Ala-Kleemola.
Tarvikkeista vain muutama reklamaatio
Varaosia Salossa myyvät myymäläpäällikkö Anssi Saarela ja varaosamyyjä Pasi Rasimus.
– AGCO Suomen valikoimissa on ammattikäyttöön tarkoitettuja tuotteita ammattilaisille. Näitä on kiva myydä, kun tietää, että asiakas tulee olemaan tyytyväinen. Olen ollut töissä seitsemän vuotta ja sinä aikana on tullut reklamaatioita keskimäärin yksi vuodessa. Se on aika vähän, kun ajattelee paljonko myymme erilaisia tarvikkeita, huomauttaa Saarela.
Saarelan sydäntä lähellä ovat mm. Japan klapikoneet. Hän on varustanut myymälän pihalle pisteen, jossa voi kokeilla klapien tekoa parilla eri koneella.
– Meidän erikoisuutemme on se, että meillä on esillä TSR-Elsiten valaisimia ja TankkiTuomisten farmarisäiliöitä. Muissakin pisteissä niitä on myynnissä, mutta harvemmin esillä. RAM Mountsin kännykkä yms. kiinnikkeet tulivat meidän kauttamme AGCO Suomen myyntiin koko maassa.
Varaosien, huollon ja myynnin kiinteä yhteistyö on arvossaan myös Salossa. Kaikki osapuolet kehuvat yhteistyön sujuvan toisten kanssa.
– Kun esimerkiksi Katri oli uusi ja asiakkaita tuli käymään varaosatiskillä, niin aika usein esittelin Katrin asiakkaille ja hörpättiin vaikka kahvit porukalla, jos vaan asiakkailla oli aikaa.
Huolletaan sekä autot että traktorit
Valtroja, Fendtejä ja Sampo Rosenlewejä huoltava Salon Moottorihuolto Oy on siitä harvinainen huoltoyritys, että se huoltaa sekä traktoreita että henkilöautoja. Ennen tällaisia huoltoja oli paljonkin, mutta nykyisin ne ovat harvinaisia. Toki autoille ja traktoreille on eri hallit ja henkilökunta, sillä kumpaankin työhön tarvitaan erilaisia työkaluja ja osaamista.
– Meillä on nykyisin traktorihuollossa kaksi asentajaa ja harjoittelija aina kun mahdollista. Traktoripuolen asentajat eivät käy autopuolella töissä, mutta autopuolelta mennään joskus kiiretilanteessa auttamaan traktorihuoltoon, jos on sellaista selkeää perustekemistä, jossa autonasentajat osaavat auttaa, kertoo traktoripuolen vastaava Raimo Lindholm.
Traktorihuollolla on täysin varusteltu huoltoauto ja lisäksi pienempi apuauto. Alueen kauimmaiseen kolkkaan Hangon eteläkärkeen tulee matkaa noin 90 kilometriä. Alueen eteläosissa asuu myöskin ruotsinkielisiä asiakkaita. Asentajat osaavat hieman ruotsia ja asiakkaat usein hyvinkin suomea, joten asiat on aina saatu hoidettua.
– Autopuolen ja traktoripuolen asiakkaissa on se ero, että traktoripuolen asiakkaat ovat ammattilaisia. Traktoripuolen asiakkaat usein tietävät mikä koneessa on vikana, mutta jos autopuolen asiakas arvailee vian syytä, niin se ei välttämättä pidä paikkaansa lainkaan, sanoo Lindholm.
Teksti ja kuvat Tommi Pitenius