Nilsiäläisen Jani Pentikäisen N175 Versu ajaa suurimman osan vuotta muita kuin maatilan omia ajoja. Silloin Connect-etäseuranta on näppärä, koska sillä voi esimerkiksi jälkikäteen katsoa missä traktori on milloinkin mennyt ja käyttää tietoa laskutuksen pohjana.
Nurmirehun korjuuta, lietteenajoa, piennarniittoa, lumenaurausta, karjan ruokintaa, linkousta, talviteiden ja jääalueiden jäädyttämistä, lastaamista, hiekoitusta, kuljettamista, polanteen poistoa, metsäautoteiden avaamista…
Lista Jani Pentikäisen traktoritöistä on pitkä ja monipolvinen. Jani ei aja traktoria välttämättä itse, vaan etenkin talvikaudella ratin takana on yleensä velipoika Juhani. Tosin Juhani ei ole Janilla töissä, vaan Juhani saa palkkansa Nilsiän Sora Oy:ltä, jolle Jani Pentikäinen vuokraa traktorinsa talvella viideksi kuukaudeksi. Ettei kuvio olisi liian yksinkertainen, saattaa Jani välillä tilata oman traktorinsa ja velipoikansa talvikaudella Nilsiän Soralta omiin urakkatöihin.
– Connect-etäseuranta on ehdoton apu, kun on paljon erilaisia töitä ja asiakkaita. Olisi aika hankalaa pysyä kärryillä eri urakoista ruutuvihkon ja kynän avulla, kertoo Jani Pentikäinen.
Lumitöitä Tahkolla
Talvisin N175 Versu tekee paljon lumitöitä Tahkolla ja Nilsiän keskustassa. Pentikäisellä on myös 15 000 tuntia ajettu N141 HiTech, jolla hän esimerkiksi ruokkii karjan ja tekee muita hommia, kuten avaa metsäautoteitä.
– Tahkon laskettelukeskuksen jään päällä oleva parkkipaikka on ollut minun vastuulla jäädytyksen osalta noin 10 vuotta ja aurauksen osalta 19 vuotta. Alkutalvesta kun jää on ohutta, niin aluetta jäädytetään polttomoottoripumpuilla. Jään paksuunnuttua vettä pumpataan Valmet 604:llä. Parkkialue otetaan käyttöön, kun jään vahvuus on 55 senttiä. Tänä talvena ajettiin parkkialueelta lunta ensilumenladun lumivarastoon. Kuormatessa joutui ottamaan myös kaluston painon huomioon, kun jäällä oli vierekkäin kuljetustraktori kärryineen sekä lastaustraktori.
Navetassa Halunan kylällä on 43 lypsävää ja peltoa 92 hehtaaria. Lähivuosina pitää tehdä päätös robottinavetan rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä.
– Pelkällä nykyisellä navetalla ei eläisi, vaan lisäksi pitää tehdä urakointia. Aika hyvin traktoreille on löytynyt töitä, uuteenkin on tullut alle puolessa vuodessa yli 800 tuntia.
Pentikäisen kahdessa aiemmassakin N-sarjan Valtrassa on ollut etäseuranta, ensimmäisessä se oli vielä Valtra Smart -nimellä.
– Kun etäseurannan käyttöön on tottunut, niin ei sitä enää antaisi pois. Asiakkailta laskutettavien tuntien katsominen on helppoa kuukauden lopussa. Lisäksi etäseurannasta on hyötyä huollossa, kun he näkevät heti mahdolliset vikakoodit.