Kajaanilaisella Lauri Niemisellä on yli 50 vuoden veneilykokemus niin purje- kuin moottoriveneistä ja niin Japanista, Välimereltä kuin Oulujärveltäkin. Nykyisen veneen traileriksi valikoitui Aku BP1800-LB Multiroller ja valinnan ratkaisi kokonaisuus.
Lauri Nieminen hankki AMT 210 DC -veneen ja 200-hevosvoiman Honda-perämoottorin vuosi sitten. Veneen mukana tarjottiin toisen merkkistä traileria, mutta se ei kelvannut, vaan sopiva löytyi venemessuilta AGCO Suomen osastolta.
– Aku BP1800-LB Multiroller on juuri oikean kokoinen traileri tälle veneelle. Aiempi vene oli AMT 175 ja sen alla oli Aku 1250 -traileri. Valinta oli siis helppo, kun kummastakin oli jo hyviä kokemuksia, kertoo Nieminen.
Kun veneen ja trailerin kokonaispaino on noin 1800 kiloa, niin painojakauman on syytä olla tasainen. Niemisen trailerissa keulakappaletta siirrettiin kymmenen senttiä taaksepäin, että yhdistelmän painopiste saatiin juuri oikeaksi. Lisäksi Akun Multiroller-trailerissa olisi mahdollista säätää rullien paikkoja ja jopa akselin sijaintia.
– Trailerin valinnassa ratkaisee kokonaisuus. Akun trailerit ovat hyvän näköisiä ja ne on upposinkitty. Tässä trailerissa on myös kauttaaltaan hitsattu runko.
Nieminen veneilee etupäässä Oulujärvellä, mutta kesällä hän kävi veneilemässä myös Turun saaristossa. 630 kilometrin matka Kajaanista Turkuun sujui kahdeksassa tunnissa.
– Kun traileri on tasapainossa ja siinä on jäykkä runko, niin sen meinaa unohtaa pitkällä matkalla. Vene kulkee trailerin päällä niin vakaasti, ettei sitä oikein huomaakaan.
Trailerissa on lisävarusteina sähkövinssi ja kulkutasot. Kulkutasot sai kaupan päälle Venemessujen tarjouksena. Kajaanin AGCO Suomen myymäläpäällikkö Janne Säkkinen saa kiitosta hyvin hoidetusta palvelusta ja asiakkaan toiveiden kuuntelemisesta.
– Kaukosäätimellä varustettu sähkövinssi on iso apu, jos vene pitää nostaa tai laskea yksin. Kulkutasojen ansiosta trailerin päällä liikkuminen on turvallista ja jalat pysyvät kuivina eikä tarvitse kumisaappaita.
BP1800-LB Multiroller trailerissa on lisäksi vakiovarusteina mm. 12 säädettävää rullaparia ja sivulle käännettävät led-ajovalot. Käännettävät ajovalot eivät kastu veteen eivätkä osu nostoluiskaan. Takimmaisen rullakokonaisuuden kippi taas säästää veneen pohjaa ja helpottaa lastaamista. A:n muotoinen runkomalli puolestaan tekee rungosta kiertojäykän ja vakaan vedettävän.
Oulujärveltä Tyynelle valtamerelle
Niemisen veneilyura alkoi yli 50 vuotta sitten, kun perheen soutuveneeseen hankittiin kolmihevosvoimainen Terhi-perämoottori. Sen jälkeen Niemisellä on ollut purjeveneitä, matkaveneitä, day cruisereita ja täysin veneettömiäkin kausia.
– Nykyisin veneilen etupäässä Oulujärvellä. Se on melko pieni vesistö, mutta täällä on mielenkiintoisia paikkoja kuten Manamansalo ja Ärjänsaari sekä hyviä satamapaikkoja esimerkiksi Kaivannossa, Paltaniemellä, Vaalassa ja Vuolijoella. Yleensä tehdään päiväretkiä esimerkiksi vaimon tai pojan kanssa, mutta välillä ollaan yötäkin. Lisäksi kerran tai pari kesässä vien veneen merelle tai jonnekin muualle.
Nykyisin Nieminen kuuluu Kajaanin pursiseuraan, mutta hän on kuulunut myös Turun pursiseuraan. Lisäksi hän on purjehtinut vuokraveneillä esimerkiksi Välimerellä ja Kanarian saarilla.
– Asuin töiden vuoksi kolme vuotta Tokiossa. Toki sielläkin piti käydä purjehtimassa Tyynellä valtamerellä, mutta omaa venettä en siellä hankkinut, kertoo Nieminen.