Viljanviljelijä ja lumiurakoitsija Juha Tamminen Jämsästä:

Talvirenkaat traktoriin talveksi, riparenkaat kesäksi

Jämsässä Himoksen laskettelukeskuksen lähellä maata viljelevä Juha Tamminen käyttää Valtrassaan kesällä peltotöissä riparenkaita, mutta vaihtaa talveksi alle Nokian Hakkapeliitta TRI -talvirenkaat. Näin alla ovat aina ihanteelliset renkaat kyseiseen tehtävään ja vuodenaikaan.

Viljanviljelijä ja lumiurakoitsija Juha Tamminen seisoo punaisen traktorinsa edessä. Traktorin sininen peräkärry on puoliksi takana olevan tallin sisällä. Taustalla näkyy myös kaksi punaista puurakennusta ja muutama koivu.
Viljanviljelijä ja lumiurakoitsija Juha Tamminen vaihtaa traktoriinsa talveksi alle Nokian Hakkapeliitta TRI -talvirenkaat. Kesällä käytössä ovat traktorin mukana uutena tulleet Mitaksen riparenkaat. Valtran N174 Direct vaihtuu tänä syksynä N175 Directiksi.

Autoilijat ovat tottuneet vaihtamaan autoon kesä- ja talvirenkaat keväisin ja syksyisin. Traktorinkäyttäjät eivät vielä ole omaksuneet tapaa, vaikka traktorin talvirenkaita on ollut saatavilla jo muutaman vuoden ajan.

– Viime vuosina olen ajanut traktorilla talvisin noin 800 tuntia ja kesäisin 200 tuntia. En siis halua tinkiä talviominaisuuksista. Toisaalta talvirenkaat eivät ole hyvät kesällä peltotöissä, varsinkaan nastoitetut renkaat, toteaa Juha Tamminen.

Vaihtaminen ei ole iso vaiva. Tamminen käy vaihdattamassa renkaat paikallisessa rengasliikkeessä ja vaihdon hinta on noin 50 euron luokkaa. Hieman isompi homma on lastata renkaat kärryyn ja taas kärrystä varastoon vaihdon jälkeen.

Kaksi rengassettiä toimii hyvin

Jos traktorilla ei tekisi lainkaan peltotöitä, voisivat Hakkapeliitat olla alla sekä kesällä että talvella. Riparenkaat toimivat multaisella pellolla erinomaisesti. Talvirenkaat puolestaan ovat hyvät lumisilla teillä. Tammisella sekä kesä- että talvirenkaat ovat omilla vanteillaan, joten vaihtaminen on helppoa.

– Kyllä voin suositella talvirenkaiden vaihtamista, jos pitää ajaa paljon traktorilla talvella. Talvirenkaissa on lumella aivan erilainen pito kuin kesärenkaissa. Jos vielä laittaa nastat, niin niistä saa lisäapua jäätiköllä ja vaativimmissa maastoissa.

Nokian Hakkapeliitat ovat maailman ainoat traktorin talvirenkaat. Tamminen on tehostanut pitoa vielä entisestää nastoilla.

Jyrkkiä rinteitä Himoksella

Tammisella on vuosikymmenien historia lumitöistä sekä kuorma-autolla että traktorilla. Nykyisin hän hoitaa käytännössä kaikki kadut, kevyen liikenteen väylät ja parkkialueet Himoksella sekä lisäksi yksityisteitä ja mökkien pihoja. Osassa mökkejä urakkaan kuuluvat aivan kaikki lumityöt, myös mökkien portaiden harjaaminen käsin.

– Alkutalvesta on usein enemmän hiekoitusta kuin aurausta. Suolaakin tarvitaan, jos paljas asfaltti jäätyy pahasti. Linkoa tarvitaan esimerkiksi Länsihuipulle menevällä aidatulla tiellä sekä muuallakin, jos on paljon lunta, kuvailee Tamminen.

Tamminen on pääurakoitsija. Lisäksi hänellä on kaverina toinen urakoitsija, jolla on oma traktori. Lisäksi ringissä on mukana kaksi kuljettajaa.

– Himoksella on niin jyrkkiä paikkoja, ettei moni traktorinkuljettaja suostuisi edes menemään. Kevyt traktori on myöskin parempi työkone jyrkässä paikassa kuin painava pyöräkone. Jyrkkien katujen täytyy olla todella puhtaita ja hiekoitettuja aina, koska jo viiden sentin lumi aiheuttaa siellä ongelmia autoilijoille.

Kesäisin Tamminen viljelee siemenviljaa yhteistyössä Puttola-nimisen naapuritilan kanssa.

– Yhteistyö alkoi jo vanhan isännän aikaan ja jatkuu nyt nuorten yrittäjien kanssa. Raha ei liiku, vaan tehdään töitä yhdessä ja myös omistetaan joitakin koneita yhdessä. Traktoritöiden lisäksi ajan esimerkiksi kuorma-autollani siemenviljaa asiakkaille eri puolille Keski-Suomea.

Teksti ja kuvat Tommi Pitenius

Lue myös