Varaosien keskusvarasto Suomessa on Valtran vahvuus

Varaosat yön yli Suolahdesta asiakkaalle

Suolahden varaosavarastossa on noin 50 000 erilaista osanimikettä, joista ylivoimaisesti suurin osa on Valtran osia, mutta joukossa on myös joitakin tuhansia AGCO Power -moottoreiden ja Fendt-traktoreiden osia. Tyypillisessä AGCO Suomen myyntipisteessä puolestaan on parin tuhannen nimikkeen osavarasto. Myyntipisteen varastossa on tarkkaan rajattu valikoima yleisimpiä osia niin, että lähes 90 prosenttia asiakkaista saa tarvitsemansa osan heti paikallisen myyntipisteen tiskiltä.

– Varastoja optimoidaan jatkuvasti, että esimerkiksi myyntipisteissä olisi juuri niitä osia, joita kyseisellä seudulla ja kyseisenä sesonkina tarvitaan. Sama koskee myös keskusvarastoja sekä jakeluvarastoja. Tietysti meillä on myös tuhansia osia, joiden varastonkiertonopeus on hyvin hidas, mutta tahdomme kuitenkin pitää niitä tarjolla asiakkaillemme hyvänä palveluna, kertoo AGCO Partsin logistiikkapäällikkkö Pasi Paananen.

Suolahden päävaraston lisäksi osia varastoidaan ja esipakataan myös ulkoistetussa varastossa Jyväskylän Säynätsalossa. AGCO:n Euroopan päävarasto puolestaan on Enneryssä Ranskassa, jossa nimikkeiden määrä lasketaan sadoissa tuhansissa ja osia löytyy kaikkiin AGCO:n brädeihin. Suurin osa Valtran nimikkeistä sijaitsee kuitenkin Suolahdessa. Lisäksi AGCO:lla on kymmenisen aluevarastoa ympäri Eurooppaa, joista löytyy kaikkien AGCO-tuotteiden osia.

– Jos osaa ei jostain syystä löydy Suolahdesta, niin sellainen voidaan lähettää Enneryn päävarastosta. Asiakaspalvelu ohjaa tilauksen automaattisesti lähimpään varastoon, josta kyseinen osa löytyy. Asiakas ei todennäköisesti edes huomaa mistä osa on tullut, sillä osat voidaan toimittaa Suomeen myös Ennerystä seuraavaksi päiväksi, kertoo Paananen.

Keskiviikko kello 16:15 – Varastotyöntekijä Viljo Peura keräilee osan Suolahden varaosavarastosta. Hyllyt ovat 12 metriä korkeita ja niiden väleissä liikutaan korkealla trukilla.
Keskiviikko kello 16:45 – Varastotyöntekijä Tiina Kapanen pakkaa Kajaaniin lähtevän osan ja tekee sille rahtia varten tarvittavat paperit tietokoneella. Kuljetusyhtiö Vähälä käy hakemassa osat kello 18 jälkeen, lajittelee ne Vaajakoskella ja osan matka jatkuu kohti Kajaania.
Torstai kello 10:30 – Maanviljelijä Ari Pikkarainen Paltamon Mieslahdesta käy hakemassa osan Kajaanin pisteestä Mikko Schroderukselta. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta iltapäivällä tilatut osat saadaan perille myyntipisteeseen seuraavaksi aamuksi.

Tuhansia tilausrivejä kuukaudessa Suomeen

Kun maallikot puhuvat varaosista, niin ammattilaiset puhuvat nimikkeistä ja tilausriveistä. Yksi nimike voi olla vaikkapa ohjaamo tai tietty mutteri, mutta yhden nimikkeen takana voi olla vaikkapa satoja samanlaisia muttereita varastossa. Varaosatilaukset taas ajatellaan riveinä, joissa on yhtä tuotetta tilattu kappalemäärä. Tyypillinen varaosatilaus sisältää useita rivejä, jotka liittyvät samaan tarpeeseen. Esimerkiksi jälkiasenteinen takakaasu on yksi tilaus, jossa on noin 20 riviä erilaisia osia. Toisaalta usein kysytyistä kokonaisuuksista on koottu korjaus- tai lisävarustesarjoja, jolloin kyseessä onkin vain yksi nimike ja yksi tilausrivi.

– Suolahden varaosavaraston palvelukyky on erittäin korkealla tasolla ja vain muutama prosentti tilauksista jää jälkitoimitukseen tai toimitetaan suoraan Euroopan päävarastolta tai muista aluevarastoista. On hyvin harvinaista, ettei jotain tilattua osaa olisi missään varastossa.

Tuleva tilaus jakaantuu automaattisesti eri keräilypaikkoihin. Kymmeniä rivejä sisältävään tilaukseen voidaan esimerkiksi keräillä osia Säynätsalosta, Suolahdesta, Ennerystä sekä myös traktoritehtaan linjastolta, jos kyse on yhä tuotannossa olevasta traktorimallista. Suolahden varaosavarastossakin tilaus jakaantuu sen mukaan keräilläänkö osia normaalista hyllyköstä, automaattivarastosta tai vaikkapa kylmävarastosta, jossa säilytetään esimerkiksi paripyöriä tai ohjaamorunkoja.

– Suodattimet ja huoltopaketit ovat yleisimpiä osia. Kotimaahan toimitetaan muutamia tuhansia tilauksia kuukaudessa, joista noin neljäsosa on pikatilauksia, jotka ovat perillä seuraavana aamuna. Suurin osa tilauksista on kotimaan pisteiden omien varastojen täydennyksiä, jotka eivät ole kiireellisiä ja jotka toimitetaan esimerkiksi viikoittain.

Jokainen varastosta lähtevä osa on myös pitänyt hankkia sinne. Noin 40 prosenttia osista tulee samoista hankintakanavista kuin traktoritehtaallekin, loput varaosapuoli hankkii itsenäisesti.

24/7-palvelua sesonkiaikaan

AGCO Suomen erikoisuus toukokuun alusta syyskuun loppuun on varaosapäivystys. Varaosapäivystyksen numerossa vastataan kellon ympäri jokaisena päivänä. Osia voidaan toimittaa vaikka öisin. Tämä on helppoa, jos asiakas tulee itse hakemaan osan, mutta tarvittaessa osia voidaan lähettää busseilla, takseilla tai kuriiriyhtiöiden kyydeillä.

– Varaosapäivystäjä näkee kaikkien varastojen ja myyntipisteiden varastosaldot. Monesti riittää se, kun varaosapäivystäjä voi sanoa, että osa löytyy lähimmästä pisteestä seuraavana arkiaamuna.

Puintiaikaan pyörii lisäksi Sampo Rosenlewin puimuriasiakkaita palveleva ns. yöralli. Porista puimuritehtaan varaosavarastolta starttaa illalla kaksi kuriiriautoa. Toinen auto ajaa lenkin Etelä-Suomessa Kotkaa ja Kouvolaa myöten, toinen auto ajaa Pohjanmaan suunnalla. Kuriiriautot toimittavat AGCO Suomen myyntipisteisiin Sampon varaosia, jotka on tilattu myöhempään illalla, mutta saadaan silti toimitettua yön ja varhaisen aamun aikana.

Lue myös