Kalajoen Nelivedon Juha-Pekka Vuollet
Kauhaharjojen ja keräävien harjalaitteiden terien vaihto on tarkempaa hommaa kuin lumiaurojen terien vaihtaminen. Harjoihin löytyy eri kokoisia teriä valtavan paljon ja kuluneen terän tilalle pitää yleensä laittaa juuri samanlainen terä.
– Mittojen ja pulttijakojen kanssa saa olla tarkkana. Yhteen harjaan menee helposti kolme teräpalaa. Ne kannattaa vaihtaa kaikki kerralla ja ottaa vielä seuraava sarja varastoon, koska näitä on vaikeampi korvata toisella vaihtoehdolla kuin lumiauran teriä. Kokoja on hirveästi ja menekki pienempää kuin lumiaurojen terissä, niin näitä on siksi vähemmän myyjillä varastossa. Toki toimitamme omasta varastosta löytyvät terät AGCO Suomen pisteisiin ympäri maata päivässä tai kahdessa, kertoo Sonja Turtia teriä maahantuovalta Uddeholmilta.
Uddeholmilta löytyy myös emo- eli perusteriä, jos kulutusterä on päässyt kulumaan loppuun ja perusteräkin pitää vaihtaa. Harjan kulutusteräksi Turtia suosittelee useimmissa tapauksissa käännettävää säästöterää.
Hiekoitusmurske kuluttaa teriä
Uddeholmin teriä käyttävä Juha-Pekka Vuollet Kalajoen Neliveto Oy:stä on tänä keväänä uusinut kahden kauhaharjan terät.
– Enpä arvannutkaan, että kauhaharjan huulilevyasia on melkoinen viidakko. Perusteriä on niin paljon erilaisia, ettei sopivaa löydy ihan joka kioskista. Sonjalle kun antoi mittoja, niin sieltä kyllä löytyi ja osat tulivat AGCO Suomen pisteen kautta, kertoo Vuollet.
Ensin Vuollet korjasi kauhaharjan asiakkaalle, joka oli ajanut sillä paljon pihoja pienen pyöräkuormaimen edessä. Harjan perusteräkin oli jo kulunut vaihtokuntoon, samoin tietysti kulutusterä.
– Oma harja on traktorin etukuormaimessa ja sillä ajetaan navetassa sisällä sekä asfalttipihoja noin kerran viikossa kesäaikaan. Tietysti harja kuluu vähemmän kuin ennen vanhaan, kun urakoimme omien pihojen lisäksi myös kaupungin katuja. Silloin harjaan piti vaihtaa kulutusterä kerran kaudessa, nyt sama terä riittää useamman kauden.
Kokemusta on kertynyt useiden eri valmistajien tavallisista ja kovametalliteristä, mutta viime vuosina on päädytty ajamaan pelkästään Uddeholmin terillä.
– Kyllä ne Uddeholmin kamppeet ovat laatutuotteita, toteaa Vuollet.
Teksti Tommi Pitenius Kuvat Valtran arkisto