Liperiläinen Juha Karvonen tekee traktoriurakointia Fendt-kalustolla. Urakoita riittää niin maataloudessa kuin tienhoidossakin.
Kuinka kauan olet toiminut tienhoito- ja auraustehtävissä?
Aloitin auraushommat 1995 toisen urakoitsijan palkkalistoilla ja siirryin tekemään omiin nimiin hommia vuonna 1997. Siitä asti olen joka talvi aurannut, eli kokemusta on kertynyt jo lähes kolme vuosikymmentä.
Millainen on alueesi, sisältääkö se hiekkapohjaisia tai asfalttipohjaisia alueita?
Alueena on ollut kunnan teitä ja kolmosluokan Destian teitä. Kiinteistöhuollon puolella on ollut kiinteistöjä yksityiskiinteistöistä isompiin teollisuuskiinteistöihin. Tällä hetkellä alueeseen kuuluu myös paikallisen kauppakeskuksen 4,5 hehtaarin asfalttipohjainen piha-alue.
Millainen kalusto teiltä löytyy?
Se millä nyt auraan, on Fendt 724-traktori, siihen löytyy U-aura ja kaappariaura, jolla painatetaan takana. Lisäksi löytyy FMG:n siipilumikauha, jota käytetään, kun on tarvetta. Meiltä löytyy myös 1,4 kuution hiekoitin takanostolaitteessa ja pienempiin hiekoituksiin sopiva Vama:n kuution hiekoitin eteen. Jos tulee tarvetta ajaa lunta pois, löytyy vielä kaksi 22 kuution vaunua, joilla ajaa pois.
Millaiset terät teillä on nyt käytössä?
Tällä hetkellä U-aurassa on käytössä Betekin kovametallihammasterät ja takana kaappariaurassa on Taurus-kovametalliterät. Siipilumikauhassa taas on tiheähampainen suora hammasterä ja 16 mm paksut verkkoterät siivissä.
Millaisia teriä olette kokeillut?
Kaapparissa oli alun perin uutena ihan yksinkertainen ohut verkkoterä, joka hävisi kuin savuna ilmaan. Sen jälkeen kokeiltiin tuplaverkkoa, jonka jälkeen oli testissä Arctic Machinen hammasterät kovapaloilla. Lisäksi kokeilimme myös KennaMetalin hammasjääteriä, josta siirryimme sitten Taurus-kovametalliteriin.
U-aurassa oli käytössä alun perin myös verkkoterät, mutta kyllästyimme laskemaan verkkoja koko ajan, joten siirryimme siinä myös aluksi KennaMetalin hammasjääteriin. Ongelma kovametallihammasterissä, varsinkin U-aurassa on hampaiden katkeaminen, kun työnnetään kärki edellä, jolloin iskut kohdistuvat hampaan sivuun.
Millainen terämalli soveltuu mielestäsi parhaiten eri alustoille?
Hiekkapohjaisella alustalla paras terä on hammastettu, mutta on tärkeää olla hieman varovainen aluksi, ettei riko terää heti. Haastavimmat ajat hiekkapihoilla on alku- ja lopputalvi, pohjien päällä ajettaessa ei ole juurikaan väliä millainen terä on.
Asfalttipohjalla paras vaihtoehto on hammastettu kovapalaterä, joka on kestävä ja jättää sopivan karhean jäljen.
Loppujen lopuksi terän valintaan vaikuttaa paljolti työntilaajan vaatimukset, millaista jälkeä pitää jäädä.
Mikä on teidän mielestänne paras terä tai parhaan hinta-laatusuhteen omaava terä?
Yleisesti kaikki kovapalaterät ovat hyviä, mutta tämän talven perusteella, nyt käytössä oleva Taurus-kovametalliterä. Hintavathan ne ovat, mutta kestävyys korvaa tämän. Meillä on ollut ne nyt käytössä vuodenvaihteesta. Ne ovat olleet koko ajan kovassa käytössä ja polanteen poistossa. Hampaita ei ole lohjennut ja kovapalaa on vielä reilusti jäljellä.
Millaisena näet alan tulevaisuuden?
En usko, että työtapoja ja -välineitä pystyy enää näistä hirveästi kehittämään tehokkaampaan suuntaan ja luulen, että aika maksimitehokkuus on saavutettu jo nyt. Tietysti tiettyihin asioihin kehitetään jatkuvasti uusia koneita helpottamaan sitä yhtä tehtävää, mutta traktorit ovat niin monikäyttöisiä, etten usko, että niistä luovutaan.
Kilpailu alalla on kovaa, joten kilpailutus on nyt ja tulee jatkossa olemaan tiukkaa, lisäksi nykyinen polttoaineiden hinnanvaihtelu aiheuttaa haasteita.