Smart AG -tiimi kehittää nopeasti uusia tuotteita

Harri Tiainen, Sam Hardy-Linna ja Yrjö Ruotsalainen ovat osa uutta, Tourukeskuksessa toimivaa Smart AG -tiimiä, joka kehittää asiakkaita palvelevia tuotteita nopeasti.

Harri Tiainen, Sam Hardy-Linna ja Yrjö Ruotsalainen ovat osa uutta, Tourukeskuksessa toimivaa Smart AG -tiimiä, joka kehittää asiakkaita palvelevia tuotteita nopeasti.

Noin kymmenen hengen Smart AG -tiimi on kuin start up -yritys AGCO:n sisällä. Tiimiläiset koettavat kehittää nopeasti asiakkaiden kaipaamia tuotteita, joita voidaan myydä esimerkiksi varaosien tai Unlimited-studion kautta. Tehtaan linjalla asennettavat varusteet ja ominaisuudet suunnitellaan jatkossakin tuotekehityksessä.

– Meidän on tarkoitus saada tuote valmiiksi vuodessa tai korkeintaan kahdessa, kun varsinaiset tuotekehitysprojektit kestävät paljon pidempään ja vaativat paljon isompia investointeja. Meidän kehittämämme tuotteet ovat jälkiasennettavia ja siksi ne sopivat usein muihinkin traktoreihin kuin Valtroihin, kertoo Smart AG -toiminnon vetäjä Sam Hardy-Linna.

AGCO:oon on perustettu useita Smart AG -tiimejä. Oivalluksia voidaan käyttää ja markkinoida ristiin. Esimerkiksi Valtran lanseeraama, konenäköön perustuva VIEW-kamerajärjestelmä on alunperin Randersin tiimin keksintö.

Systemaattinen tuoteprosessi

Smart AG:n kehittelemä tuote voi olla rautaa, softaa tai muovia, kunhan se liittyy maataloustyölaitteisiin. 

– Ainoa tärkeä mielipide on asiakkaan mielipide. Se ei ole AGCO:n johtajan mielipide, ei jälleenmyyjän mielipide eikä some-vaikuttajan mielipide, vaan heidän mielipide, jotka aamulla heräävät aikaisin ja lähtevät ajamaan traktorilla. Meillä kyseenalaistetaan myös oma mielipide. Minä olen ajanut 17 000 tuntia traktorilla, mutta en luota yhtään omaan tuntumaan, vaan haluan kuulla mitä mieltä on oikea asiakas, linjaa Hardy-Linna.

– Toimintomme on vasta reilun vuoden vanha. Ensimmäinen tuote on sorkkarauta, jonka avulla traktorin käyttäjä saa irrotettua voimanoton akselin helposti. Se tulee myyntiin aluksi AGCO Suomen myyntipisteiden kautta. Se on yksinkertainen tuote, jonka avulla saamme kehitettyä omaa prosessiamme. Etsimme siis tuotteelle myös valmistajan, autamme markkinoinnissa ja annamme tarvittaessa tuotetukea myyjille. 

Lue myös